Gondoljunk csak bele: a férfiak rendeznek be multimédiás birodalmat a lapostévé köré; az ő dolguk, hogy összeszereljék az IKEA-s bútort, megjavítsák az eldugult lefolyót, telepítsék a számítógépet; de lehet ez bármi, készségtől függően. Tudom, hogy ez bizonyos mértékig sztereotípia a férfitársadalommal szemben, ez azonban nem azt jelenti, hogy a nők nem képesek racionálisabb döntéseket hozni az olyan férfias ügyekben, mint például az autóvásárlás.
Forrás – komplexauto.hu
A férfiak választása:
Taglalhatnánk napestig, hogy a férfiak a műszaki megoldások miatt választanának egy-egy típust, mondván, hogy magasabb futásteljesítmény szükséges valamely fő alkatrész meghibásodásához, vagy olcsóbb az időszakos szervize. De valójában egészen más motiváció áll a háttérben. A férfiak valójában egy érzést keresnek: szeretnek beülni egy vagány kocsiba, érezni a kényelmet, birtokolni valami különlegeset, átélni az autó nyújtotta élményt.
Arra vágynak, hogy legyen dögös a verda, dübörögjön a szekér, ha rálépnek a gázra. Legyen kemény. Legyen férfias. Majd ezt szépen becsomagolják egy technikai bla-bla-szövegbe, amit a nők úgysem értenek; csak, hogy megvehessék az autót. Nehéz szívvel ismerem be ezeket a tényeket, mivel én is férfi vagyok.
Természetesen vannak valóban racionális gondolkodású emberek is, többek közt az autószerelők, akik között bizony nem túl sok nő akad, és náluk kevesen mozognak otthonosabban a használt autók piacán.
Íme a legnagyobb százalékban férfiak által birtokolt autómárkák listája, valamint a férfi tulajdonosok százaléka, amely remek bizonyíték a fentiekre:
Lamborghini: 93%
McLaren: 93%
Ferrari: 92%
Aston Martin: 88%
A nők választása:
Ezzel szemben a nők választása egészen más alapokon nyugszik. Természetesen náluk is alapelvárás, hogy a kocsi legyen szép és vagány, a kényelem szintén elsődleges, de előkerülnek olyan paraméterek is, mint a szén-dioxid-kibocsátás, a praktikus tartórekeszek és a költségtakarékosság. Bizony, a takarékosság – még a fogyasztást illetően is – hangsúlyosabb szempont a nők, mint a férfiak esetében. A komfortérzet kifejezetten fontos, ugyanakkor a műszaki paraméterek sok esetben semmit nem jelentenek számukra, mert lényegében mindegy, mi van a motortérben; a lényeg az, hogy szép csendben duruzsolva elvigye az autót.
Tudom, itt már sok férfi felmordul, hogy ez akkor sem így van; pedig a statisztika nem hazudik. Nyilván van ellenpélda is. Családom egy fiatal nőtagja mesélte, hogy látott egy gyönyörű kocsit, és biztos, hogy olyat akar. Kérdezem tőle, mégis milyen autó volt. „Hát piros.” Végül egy használtautó mellett döntött, egy ezüst színű BMW 116-ost vett, alap felszereltséggel, míg az élettársának egy 200 lóerős, extrás, tűzpiros Honda Civic Type-S van a birtokában.
A „tipikus női autó” problémája a gyártóknak is komoly fejtörést okozott, és időről-időre nekifut valamelyik, hogy megpróbálkozzon egy kimondottan nőknek szánt verda piacra dobásával. Gondolom, mindenki látta már Mercedes-Benz A osztályt (nem az új szériára gondolok), vagy ott van az Audi A2, illetve a Smart. Ezek iszonyatos ráfizetést jelentettek a gyártóknak, és a listát tovább folytathatnánk. Vannak jobban teljesítő autók, mint a Toyota Yaris, a Fiat 500, a Daewoo Matiz, a Renault Twingo vagy a Ford KA, amelyek sikeresebbnek bizonyultak. A tanulság az, hogy egy autót nem lehet csak nőknek tervezni, hiszen mindkét nemnek ugyanazok az alapelvárásai. Ne legyen idétlen, legyen vagány, könnyen vezethető és kényelmes. Szerencsére az autógyártók ezt mind kezdik felismerni, és egyre jobb autókkal lepnek meg bennünket (lásd a Mercedes-Benz új A osztályát). Köztudott továbbá az is, hogy a nők nem szeretik a hajóméretű járműveket, kevésbé viselik jól egy nagy autó korlátait, és nem nyújt számukra élményt, ha egy csillagot tolnak maguk előtt, ami pedig igen nagy presztízsnek számít a férfitársadalomban.
Kitekintés
A nők a jó ár-érték arányú autókat részesítik előnyben, és azok közül is a kompakt autókat. Ez a szemlélet nem csak hazánkra érvényes, külföldön is ennek megfelelően alakulnak az eladások, csak a mérték más. Nem ugyanaz a kis és takarékos autó fogalma nálunk, mint mondjuk az USA-ban. Emellett érdemes megjegyezni, hogy a leginkább női autónak tartott Mini is legalább 51%-ban férfiak nevére kerül, de mégis jelentősen több nő vezeti napi használatban. Az is megjegyzendő, hogy az új vagy használt autót vásárlók több mint 60%-ban férfiak, így nőkkel ritkábban találkozhatunk az autószalonokban. Továbbá az is ismeretes, hogy a férfiaknál a biztonság csupán 61%-ban fontos (bízunk a vezetési késségünkben), míg nőknél ez 76%.
Összegzés
A felmérések alapján a férfiak autóválasztási szokásait az befolyásolja leginkább, hogy milyen kisugárzást, életérzést vagy imázst mutat róluk a világ felé, mintha csak a saját énjük meghosszabbított része lenne. Na és milyen akar lenni egy férfi? Természetesen vagány, szép, de mindenekelőtt erős.
A nők a takarékosságot és a biztonságot keresik. Az autó ára 72%-uk számára döntő fontosságú, míg ugyan a férfiak közt z az arány csak 50%. Nem is gondolnánk, de a nők valóban kerülik a feltűnőbb színeket, így a piros, lila, narancs vagy egyéb élénk színek helyett több mint 10%-kal nagyobb eséllyel választanak barna vagy ezüst színű kocsit. Pénzszűkében lévő világunkban így egyértelműen kijelenthető, hogy a nők jobban választanak maguknak új vagy használt autót, mint a férfiak.